Van Peruviaanse routine tot Machu Picchu

Hola chicas/chicos,

Verlangend als een kindje naar de eerste schooldag begon ik vorige week maandag aan mijn spaanse lessen. mn groep bestaat uit twee personen: mezelf en een Nederlandse jongen Wouter. Hij blijft hier voor twee dagen samen met zijn vriendin om vrijwilligerswerk te doen. Heel sympathieke jongen,terwijl ik het dan toch niet zo heb voor de hollanders. Onze lerares is Silvia en is een heel toffe madam. Aangezien we maar met twee zijn, betekent dit dat de lessen heel intensief zijn. In mijn school zitten er voornamelijk Nederlandse en Belgische mensen. Zo heb je de west vlaming: Jonas en twee meisjes: leen en Elise die hier voor 6 maanden blijven. De eerste les is voorbij gevolgen zonder besef van tijd te hebben. Na de les heb ik kennisgemaakt met Leen en Elise en hebben we besloten om samen naar Pisac te gaan in de namiddag.

Na een rit van 1u bus kwamen we aan in pisac. We vroegen de weg naar de Ruins en kwamen toe aan een serieuze beklimming. Daar moesten we betalen of mijn boleto touristico tonen. Na een klein uurtje klimmen kwamen we Amerikanen tegen en die wisten ons te vertellen dat het echt nog heel ver was. We kwamen ook maar in de middag aan, dus we waren beperkt in tijd. Het begon te regenen waardoor we besloten om terug te gaan naar het controlepunt. Daar hebben we na een half uur discussie uiteindelijk het geld teruggekregen van Leen en Elise. Wat was me dat jong! Je kon de Ruins ook bereiken via de andere kant van de berg maar dan met de taxi. Aangezien mijn Boleto Touristico 2 dagen geldig was, moest ik deze vandaag zien. Leen en Elise besloten om terug te keren en het volgend weekend te doen zodat ze meer tijd hadden. Ik heb dan een taxi genomen naar de ingang van de Ruins. Het was ondertussen 16.30 terwijl het om 18u donker is. Dus in speed tempo heb ik de Ruins bezocht. Maar het was wel mooi. Blij dat ik het gezien heb. Ik had afgesproken met mn taxi chauffeur dat hij mij zou opwachten rond 17.30. ik kwam aan rond die tijd terwijl er geen taxi te bespeuren was. Gelukkig was er een meisje van Japan waarmee ik terug naar Cusco kon gaan voor maar 10 sol. Terwijl ik een taxi vanuit het dorpje naar de ingang heb genomen voor 10 sol. Dus het was een koopje en ik had babbeling onderweg. Dit was ook belangrijk! Eenmaal aangekomen in Cusco, werden we gedropt op een plek waar we niet wisten dat ze bestond. Uiteindelijk na een klein uurtje wandelen kwam ik doodmoe aan in het hostel. Het was een vermoeiende dag maar heb er enorm van genoten. Rond 21u had ik afgesproken met de Belgische meisjes om iets te gaan drinken. Uiteindelijk werd een drankje meerdere waardoor we in de vroege uurtjes zijn doorgegaan. Amai, wat was me dat. Rond 2u zijn we naar huis gegaan want de volgende dag hadden we les.

He was heel lastig opstaan wegens het toffe feestje van gisteren. De maag wouw gelijk niet mee in de ochtend maar smiddag ben ik samen met Katha en Robert gaan eten in een lokaal restaurantje. Zij zijn vandaag aangekomen. Heel leuk om bekende mensen te zien. Rond 17u was er Peru tegen Chilli. In het hostel werd deze match uitgezonden op groot scherm. De Peruvianen gaan helemaal op in de voetbal. Overal rond de plaza was er getoer, kon je vlaggen van Peru zien hangen,…Er was heel veel volk, drank en ambiance aanwezig. Uiteindelijk speelden ze heel slecht en verloren ze met 4-2 voor Chilli. Na enkele pinten (want het zijn er van 620ml) stond ik op mn kop en was het tijd om vroeg te gaan slapen. Die avond heb ik een Braziliaans meisje leren kennen maar ze vertrok de volgende ochtend naar huis. Het was een heel leuke avond.

De volgende dag zal ik mn inca jungle trek boeken via school. Hopelijk is het een goeie agentschap want er zijn er hier zodanig veel dat het vaak kan tegenvallen. Nu ik heb er alle vertrouwen in. Nadat ik terug geld van de bank had genomen, kon ik al een rijke madam over straat lopen maar niet voor lang hoor J. Gelukkig maar want had echt een onveilig gevoel. Het was vandaag mn moeders verjaardag waardoor we een heel leuke skype hebben gehad. Telkens wanneer ik skype met het thuisfront heb ik terug energie om er tegenaan te gaan. Het doet deugd om mensen te hebben die je steunen in alles wat je doet. Nadat ik geskypt had, ging ik samen met Katha en Robert naar de black market ‘Los Molinos’ geweest. Het was een enorme markt met heel goedkope spullen. Je kan er alles kopen: van gsm’s tot schoenen, kleren, onderbroeken, uurwerken, bureelmateriaal,…de echte black market is enkel maar de zondag. Dit is een markt met alleen maar gestolen gerief waar je af en toe een koopje kan slaan. We hadden niets gekocht en gingen ons verdriet verdrinken in market san pedros. Daar hebben ze ongelofelijk lekkere juices. Dus hebben we ginder een gedronken. Daarna nog wat rondgelopen en toch enkele toffe spulletjes gekocht. Ik niet maar Katha en Robert wel.

S avonds was er een etentje met onze school. Het was heel gezellig, heb enkele toffe mensen leren kennen en het was heel lekker. Dit is het leuke aan die school: er zijn heel wat sociale activiteiten zoals het etentje, quiz, salsa lessen,…op die manier leer je terug mensen kennen. En het leuke eraan was dat je niets hoefde te betalen J.

Donderdag 13 okt zijn we met onze klas naar het oude kerkhof geweest van Cusco. Het was heel interessant en we moesten constant in het Spaans babbelen. Op die manier leer je wel de taal en dit vin ik aangenaam. Het is zo verschillend als bij ons. De mensen worden niet onder de grond begraven maar worden op elkaar geplaatst in soort boxen. Iedereen heeft een venstertje met zijn naam en geboorte en sterfgegevens en ook af en toe kon je leuke accessoires zien: zoals bv kleine bierflesjes, kleine schoentjes (op die manier kon je zien dat hij een schoenmaker was of graag pintjes dronk). Heel interessant. Jammer dat ik mn fototoestel niet mee had om een foto ervan te nemen. Op 1 november is er dan ginds groot feest om de doden te herdenken met muziek ed. daarna zijn we via San Pedro terug naar de klas gegaan. De mensen hier verkopen echt ALLES op straat. Echt niet normaal: dit gaan van fruit tot groenten tot vis. De geur van de vis en het vlees was echt niet te doen. De slagers van België zouden raar kijken hoe het hier tewerk gaat.

Blijkbaar is Mick Jagger in de beurt vandaag. Een vriend van me die ik heb leren kennen onderweg van Australië stuurde me een fb berichtje dat hij hem toevallig op straat had tegengekomen. Had natuurlijk geen chance é maar ja…alleen al het feit dat je weet dat hij int stad was, was al zoiets van: what…

S avonds hebben we in de bar nog wat pinten gedronken en het was een zware avond. Vooral voor Katha en Robert. Ik heb me nog kunnen inhouden. Gelukkig maar want de volgende dag is het terug les.

De routine blijft maar doorgaan: opstaan rond 7.30 daarna rustig ontbijt nemen om dan tegen 8.15 naar school te vertrekken. Het doet raar om in het buitenland een routine te hebben. Het doet me een beetje terugdenken aan mijn werk. Maar het is totaal niet te vergelijken natuurlijk. De routine doet me goed. Maar toch verlang ik stiekem om nog eens uit te kunnen slapen.

Na de les ben ik samen met Katha naar de kapper geweest. Haar haar was te lang en ze wouw het korter. Na enkele uren bij de kapper kon ik naar mijn briefing gaan om zaterdag mijn trek richting Machu Picchu te beginnen.

S avonds hadden we afgesproken met Cecilia en Paul om samen te gaan eten. Dit is het Australisch koppel die we hadden leren kennen in Huacachina. Het was heel leuk om hem terug te zien en hun verhalen te horen. het was precies of we elkaar al heel lang niet meer gezien hadden terwijl het nog maar een kleine week was. We hebben het niet laat gemaakt want de volgende dag moesten Katha en mezelf heel vroeg opstaan. Katha doet ook de Inca jungle trek maar met een andere maatschappij. We zullen elkaar waarschijnlijk de eerste dag zien.

Zaterdag 15 okt was het dan zover: het begin van mijn tocht richting Machu Picchu. Rond 7.15 kwamen ze me o

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd